Tuesday, June 9, 2009

STIKER TEMAN DAKWAH

Minggu lepas aku balik ke kampung untuk ziarah perkembangan walimah sahabat. Oleh kerana kereta kancilku KCC1764 sedang berehat-rehat di kampusku Kuala Terengganu, aku pinjam hilux KCE6242 ayahku meredah perjalanan ke Kupang, Baling yang agak memakan masa.
Sebelum bertolak, aku lekatkan stiker dengan slogan "Save Palestin" dan 'Islam Untuk Semua' di cermin belakang dan depan yang ku simpan khas utk kes2 mcmni. Sudah menjadi tabiatku,takkan ku pergi ke suatu tempat tanpa agenda sampingan sekiranya tindakanku itu tidak begitu menuju sasaran.

Mak dan jiran selalu kata..kamu tu cikgu, hati-hati sikit. Aku senyum saja.Nak dengar penjelasan kena buka powerpoint presentation 200 slide. Suatu hari aku terbaca suatu entri sahabat ni.. Cukup untuk explain kenapa aku setia dengan stiker walaupun bukan keretaku yang dipandu..

Katanya, stiker adalah teman dakwah kita. Betul! Cuba hayati:


"Saya ada satu perkara untuk diceritakan. Bahkan perkara ini telah lama tersimpan dalam hidup saya. Tapi kini saya ingin menaip serta berkongsi manfaatnya. Merenung sesuatu adalah keperluan kita sebagai pendakwah dan penggerak Islam. Renung, fikir, buat kesimpulan, bercakap. Bila tiada yang mendengar…jalan lagi, dan renung semula.



Dalam hidup seseorang, stiker kereta mungkin hanya hiasan, oleh-oleh yang dibeli semasa ceramah agama atau politik, diberikan secara percuma atau hanya dilekat kerana menyertai perniagaan MLM. Sikap saya, cukup memilih untuk melekatkan sesuatu di cermin kereta saya.



Di belakang kereta saya terlekat stiker 'Mansuh ISA', stiker 'ALLAH SAVE PALESTINE' serta stiker 'I Love Rasulullah'. Stiker 'Allah Save Palestine' dibeli semasa saya pergi ke Himpunan JIM di USM Transkrian tahun lepas. Stiker 'I Love Rasulullah' saya beli selepas mendengar ceramah PAS di Stadium Bota Kanan, Perak. Stiker 'Mansuhkan ISA' saya beli semasa Bengkel Human Right anjuran SUARAM dan GMI di Kompleks Masyarakat Penyayang, Pulau Pinang.



Stiker banyak mengundang persepsi kepada sesiapa yang memerhatikan kereta kita. Pandangan umum dan kebanyakan adalah, kita ekstrim, mengada-ngada, tunjuk sangat berjuang, atau radikal. Malah ada yang melulu menuduh, masa depan kita tiada kerana kita akan dicop sebagai pembangkang, terlalu menunjuk-nunjuk atau lebih malang ada yang berkata, ' benda-benda macam ni simpan ja lah..malas nak tunjuk'. Sikap pesimis, apologatik, rendah diri, rendah jati diri menyebabkan ramai gagal berjuang mengekalkan stiker kereta bercorak agama. Bukan stiker kita maki hamun sesiapa. Kita cuma tampilkan nama Allah, izzah dan gembira kerana bergelar pengikut Rasulullah, serta hanya sekelumit mencebik akta zalim ISA ! Itu sahaja. Lebih menakutkan jika kita tergolong dalam golongan yang tunduk dengan plan tindakan umum sekularis, kristianisasi dan corakan tangan-tangan yahudi yang inginkan kita takut dan malu menampilkan nama Allah waima di cermin kereta kita sekalipun.



Ada seorang berkata kepada saya " Pak cik lebih lama kenal PAS dari kamu, tak tunjuk pun stiker-stiker Allah ke, Jihad ke….yang ISA tu..nak tunjuk apa sangat. Kita nak bantah pun tunjuk la neutral". Itu pandangan seseorang. Saya diam. Tapi saya ada pandangan juga.



Dahulu semasa mengajar di sebuah sekolah agama swasta, ada menasihati saya "Tak bagus, tunjuk sangat stiker-stiker tu, mana tahu ada ibu bapa yang UMNO, anti Islam." Saya tak berkata apa-apa.



Kemudian ada juga yang berkata, "Jika kamu dapat kerja kerajaan nanti, jadi guru KPLI ke, dapat JPA ke, jangan lah pakai stiker-stiker ni, nanti kena tindakan disiplin atau tak lulus temuduga." Saya diam.



Kemudian ada berkata, "Jangan lah pakai stiker-stiker ni bila balik kampung kami…sebab nanti keluarga kami anggap kami ekstrim." Saya diam juga.



Bila di kilang kejadian yang sama berulang, sebuah syarikat swasta, tiada kaitan dengan kerajaan, tiada kaitan dengan biasiswa, saya jadi agak berang. Saya pernah berkata " Adakah stiker-stiker ini dibuat untuk aku dan kamu tampal di liang lahat atau perhiasan keranda nanti?" Ayat nampak kasar….tapi saya cakap banyak itu sahaja.



Di kilang saya parking kereta berdekatan dengan pengurus bukan Islam. Mereka juga baca. Tiada yang komen atau hina saya. Malah saya diberi peluang naik pangkat. Jadi stiker tak halang rezeki saya.



Stiker itu adalah saksi di akhirat nanti. Stiker itu sahabat saya.



Bila saya beli, saya tampal stiker dengan Bismillah. Saya harap di hati, stiker akan jadi kawan saya.



Saya menulis, tapi tidak pernah sesiapa terbitkan buku saya, malah dakwah saya dalam menulis amat terbatas. Masih sedikit yang saya mampu menulis kerana keterbatasan ilmu dan sebaran bahan penulisan saya.



Saya ada juga berceramah, tetapi bukan tersohor. Hanya 2-3 orang sahaja mungkin sudi mendengar sekelumit ilmu dan pandangan saya.



Saya mungkin menyebar risalah di tempat awam, tetapi bukan beribu-ribu. Saya ada menaip sendiri risalah tapi masih belum cukup berkesan.



Saya menyertai jamaah dan gerakan Islam serta NGO-NGO. Tetapi saya bukan pemimpin hebat yang boleh mempengaruhi sasaran dakwah. Saya hanya ahli biasa. Bukan mujahid…



Saya tiada isteri untuk membantu, tiada anak untuk menyokong, tiada anak usrah, tiada anak didik walau seorang. Jadi semasa saya menampal stiker, saya bercakap, stiker ini akan terus bercakap tentang ISA, bercakap tentang Rasulullah, bercakap tentang Palestin semasa saya tidur. Saya manusia biasa, tak boleh berdakwah 24 jam. Saya tak sekuat pimpinan jamaah saya. Apa salahnya stiker ini membantu saya.



Saya hanya ada sebuah kereta kancil yang saya panggil 'suzy'. Di belakang suzy ada stiker tentang perjuangan dan agama. Stiker itu tidak pernah letih. Bila saya parking kereta di kilang, ramai pekerja India dan Melayu yang mungkin jarang atau tidak pernah berzikir mungkin akan lalu di belakang kereta saya. Mereka akan membaca' I Love Rasulullah'. Rasulullah adalah kalimah arab. Kalimah itu adalah zikir dan selawat, malahan menjadi ingatan kita kepada Nabi. Alangkah bahagianya saya jika impian saya tercapai iaitu sehari seorang berjaya menyebut Rasulullah hanya disebabkan belakang Suzy ada stiker Rasulullah.



Ramai lupa isu Palestin. Sekurangnya stiker itu ada tazkirahnya. Dia selalu ingatkan saya dan semua orang bahawa hanya Allah yang mampu selamatkan Palestin bukannya kamu, saya atau HAMAS sekalipun. Stiker ISA pula akan beri peringatan bahawa di dalam penjara ISA, ada orang yang Aaaamaaaat rindukan isterinya, anaknya dan saudaranya. Mereka letih, sedih, kuyu hati dan raga. Mengeluh dan menunggu bagai gila. Saya di rumah makan cukup. Gaji ada. Tidur lena. Tiada SB ugut saya. Jadi saya lekat dipenjuru cermin kereta MANSUHKAN ISA. Stiker itu ingatkan saya bahawa saya cukup nikmat. Stiker itu 'mungkin' akan menghalang mangsa ISA menyalahkan saya yang bersenang lenang di rumah apabila bertemu di akhirat nanti !



Mungkin stiker bantu kita hapuskan dosa silam….



Ada bertanya apabila berusrah, bercakap isu zaadun a'la toriq, saya jawab stiker juga bekalan dakwah..



Pada saya, tampal sahaja stiker Islam, jihad, dakwah. JPA juga manusia, sekolah kerajaan pun manusia, kilang pun manusia. Jika saya tidak tampal stiker pun saya mati. Jika saya tampal stiker pun mati. Lebih baik saya mati selepas stiker ditampal dengan penuh amanah….



Ini hanya pandangan hati saya. Dah lama fikir begini. Jika ada yang berfikiran lain….saya tak pernah halang."



Muhammad Nuruddin Bashah

Setiausaha Teras Perak

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)