Wednesday, June 17, 2009

Realiti Cabaran Budaya Keilmuan di Malaysia: Suatu Analisis dari Metafizika Al Attas

Setelah meneliti beberapa tulisan fundamentalis kelahiran Bogor Syed Muhammad Naquib Al Attas dan anak-anak buah fikir rausyanfikir, terdapat beberapa jalan yang dikenalpasti dapat dikonklusikan dalam ruangan ini.



Sebelum menerjah ke akar umbi perbincangan, eloklah kiranya saya menyentuh tentang realiti kelemahan dan kebangkitan penyelidikan pengajian Islam yang dikenalpasti.



Lemah atau bangkitnya sesuatu umat itu termasuk dalam fasa diskusi yang pertama iaitu, tentang tamadun. Dalam konsep ini, jatuh dan bangunnya sesuatu tamadun intelektual dan material manusia bergantung sepenuhnya kepada amalan budaya ilmu yang diamalkan oleh masyarakat terbabit. Adaptasi hal ini kepada amalan penghayatan cara hidup Islam adalah dengan cara yang sama, iaitu jatuh bangunnya budaya ilmu dan penghayatan Islam sepenuhnya bergantung kepada amalan para umatnya.




Pada zaman keunggulan tamadun Islam, umat Islam dikesan mengamalkan budaya ilmu yang agak tinggi. Ia merujuk kpd beberapa perkara iaitu:




1) Tindakan menjadikan pencarian ilmu sebagai satu usaha yang berharga nilainya seperti pencarian harta sehingga ia dianggap sebagai matlamat hidup yang utama.




2) Usaha dalam suatu tindakan yang diputuskan dengan perkiraan ilmu tanpa campurtangan dari golongan yang memiliki kepentingan politik. Keadaan ini menyebabkan seseorang ulama’ itu dapat bertindak secara bebas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak yang mempunyai agenda dan kepentingan tertentu.




3) Bersikap terbuka dengan semua jenis ilmu tanpa mengira asal usul dan jenisnya




4) Analisis kritikal yang dilakukan terhadap ilmu tanpa adanya sifat fanatik kepada seseorang guru. Sikap ini jelas terhasilnya kegiatan dialog intelektual yang diiringi dengan penyelidikan yang begitu giat dijalankan sehingga melahirkan sejumlah besar karya-karya sistesis yang bermutu yang kekal penggunannya sehingga pada masa sekarang.




Bentuk penghayatan yang dimalkan dalam masyarakat terdahulu itu ialah rata-ratanya berpegang kepada world-view dan paradigma Islam sejati sepertimana yang diasaskan oleh Rasulullah s.a.w menggantikan paradigma jahiliah.




Kegemilangan tamadun ni sayangnya tidak kekal lama. Ia berpunca dari sikap kelalaian umat Islam itu sendiri. Kelalaian yang dimaksudkan ialah lalai daripada berpegang kepada kedua-dua sumber agung Islam tersebut. Sikap bertaqlid umat mengakibatkan kemunduran intelektual dan kejatuhan kekuasaan politik umat yang dijajah oleh kuasa penjajah barat.




Era 1960an hingga 1980an mencatatkan satu kebangkitan baru dr reformis Islam dr pelbagai pelusuk dunia. Rata-rata kebangkitan Islam ini mempunyai intipati pergerakan yang sama iaitu:

1) Usaha menghidupkan Islam sebagai ad-Deen menggantikan perspektif secular yang membataskan agama kepada persoalan keagamaan semata-mata.




2) Kritikan terhadap kelemahan umat Islam yang dikatakan berpunca daripada penerimaan membuta tuli terhadap warisan tinggalan barat.




3) Kritikan sendiri(self criticism) terhadap kelemahan ummah yang berpunca dari tindakan meninggalkan ajaran Islam dan mengamalkan budaya Taqlid.




Berasaskan ketiga-tiga intipati ini,suatu kesedaran telah timbul untuk menghidupkan pengamalan Islam bukan setakat membuat peningkatan semangat yang berkobar-kobar, bahkan turut membabitkan usha menghidupkan budaya Ilmu di kalangan umat Islam.




Dua bentuk kesedaran yang dikenalpasti ialah:

1) Usaha pembetulan yang perlu dibuat terhadap segala kekeliruan yang dinisbahkan kepada Islam oleh sarjana barat.




2) Usaha pembentukan falsafah, misi dan kaedah penyelidikan Islam menggantikan pendekatan silam yang dikatan agak mundur mengakibatkan kelemahan intelektual dan politik melanda umat Islam.




Dalam usaha ini, beberapa orang sarjana Melayu post kemerdekaan telah melakukan beberapa ‘review’ dan pebetulan. 3 buah universiti terlibat adalam usaha reformasi memperbaiki kelemahan ini iaitu UM,UKM dan UIAM.




Misi yang dialankan adalah berobjektifkan perkara2 berikut:

1) Menunjukkan Islam sebagai relevan dan mampu menyediakan jawapan terbaik untuk permasalahan manusia di zaman moden.



2) Memeperbetulkan segala nisbah keburukan yang dikatkan kepada Islam.



3) Menunjukkan kelemahan dan epincangan yang dimiliki oleh tradiri keilmuan barat.



4) Mengaitkan dan menghubungkan pengajian keilmuan Islam dengan keilmuan moden.




Hasilnya , kesedaran ini telah melahirkan gagasan > Islamization of Knowledge< Islamisasi Ilmu.

Gagasan ini menetapkan sebarang gerakan keilmuan Islam moden perlu melalui 12 cara utama:



1) Menguasai disiplin ilmu moden (barat)

2) Kajian mendalam terhadap sesuatudisiplin barat.

3) Mengusai warisan ilmu Islam

4) Analisis warisan ilmu Islam

5) Mengemukakan kaitan Islam kepada sesuatu disiplin moden

6) Penilaian terhadap disiplin ilmu moden

7) Penilaian terhadap warisan ilmu Islam

8) Kajian terhadap masalah ummah

9) Kajian terhadap masalah manusia sejagat

10) Analisis dan sistesis terhadap kedua-dua disiplin moden dan Islam

11) Penulisan buku teks/ mana2 rujuka utama yang mengandungi disiplin ilmu

12) Menyebarluaskan ilmu yang telah diIslamkan.


Cara melaksanakannya ialah dengan membuktikan kepsempurnaan syariah terlebih dahulu. Hal ini oleh dikatakan agak mendesak memandangkan syariah Islam kerap dijadikan tohmahan buruk dan bayak nisbah negative yang dilemparkan oleh dunia akademik barat, yang kemudiannya telah mempengaruhi sebahagian besar penganut Islam sendiri. Pembetulan terhadap tohmahan buruk ini mengikut penegasan al-Qur’an, wajib dijalankan dengan penuh ketabahan dan ketelitian oleh sarjana Islam.





Pada peringkat mikronya, seseorang sarjana Islam perlu meneliti dan menjawab segala tohmahan buruk yang dikenakan kepada syariah Islam dengan menggunakan taktik sama yang digunakan oleh musuh Islam, dengan pendekatan yang bersifat terbuka dan mempunyai nilai akademik yang tinggi. Manakala pada peringkat makronya, seseorang sarjana Islam perlu menjelaskan dengan terperinci kemampuan mekanisme penyelidikan terkini dan mandiri yang tersirat dan tersurat di dalam syariah Islam, di dalam menyediakan jawapan yang bersifat semasa terhadap sebarang permasalahan umat manusia.





Apa yang jelas ialah kita telah disedarkan oleh fakta sejarah yang menunjukkan umat Islam yang menerima budaya taqlid ini telah menyebabkan kelesuan sistem fiqh yang sedang berhadapan dengan proses pemodenan. Dalam kurikulum pengajian keilmuan Islam sepertimana yang telah kita pelajari di sekolah rendah dan menengah dulu atau kurikulum semasa yang sedang ditelaah anak-anak masa kini pun, atau di peringkat pengajian tinggi sekalipun, subjek Islam itu telah dianggap sebagai pelajran sejarah perundangan Islam semata-mata yang bukan lagi mampu menangani situasi semasa. Fiqh sudah lama dibiarkan beku dan statik, dan ini telah menyebabkan banyak persoalan hidup masyarakat tidak menepati kehendak syara’ yang sebenar...




Apa yang boleh dilakukan oleh seorang pengkaji masa kini dalam menyambut seruan gagasan ''Islamization of knowledge''? Apa yang boleh kita buat dalam m'bantu mengimarahkan tradisi keilmuan dalam makna kata yang sebenar?

Ulasannya dalam post akan datang....................................bersambung.

Hanisah Wanasan,
Sg, Petani.




1 comment:

  1. salam, kunjungi juga www.qirmumtaz.blogspot.com

    ReplyDelete

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)