Tuesday, November 3, 2009

Tafsir Cinta 2

" I've make a dot on it" Khairunnisa bersuara, tiba-tiba.

" Well, u've decided. Teruskan dengan penuh yakin."Syaira mengusap air mata yang mengalir di pipi sahabat kesayangannya itu. "U've cried too much for them".

" I will. Thanks.But my tears not for them.. It's for the work" Khairunnisa cuba menjelaskan kepada sahabatnya.

" No dear, u've cried for them, expecially for him. I'm sure about that." Syaira memalingkan wajahnya dari sahabatnya, memandang ke arah sebuah jag berisi teh.

Teh itu dituangnya dengan penuh cermat dan berhati-hati ke dalam sebuah cawan disisinya. cawan itu kemudiannya di hulurkan kepada sahabatnya Khairunnisa yang sedari tadi tidak berhenti menyeka air mata.

Khairunnisa tidak menyambut minuman yang dihulurkan oleh Syaira. Khairunnisa hanya tertunduk lemah. " I'm not sure what u're sure about"Khairunnisa tunduk, air matanya mengalir semula.

"Look dear, its not about the battle. Its about them. If you're really protecting the battle, then why dont you just burst out the 'crime', tell the truth to the right person!''

" No I'm not!"

" Yes you are! Ok, Im calling Ustaz Amir Syarifudin right now. You will tell him about those, because you love your work well, just like what you are believing right now." Syaira bertegas. Dia mendail 11 digit. Panggilan dibuat kepada seorang yang sangat dikenalinya.

Khairunnisa merampas telefon bimbit Syaira. Dia menamatkan panggilan yang dilakukan oleh syaira.

" Then what the hell is that!? I'm sick of you, Nisa!" Syaira melepaskan geramnya.

Khairunnisa memejam rapat matanya. Air matanya mengalir semakin deras. Sedunya bertambah kuat.Dia masih tertunduk.

"I miss them. I love them . I just can't forget them". Khairunnisa mengaku. " Sya, ana mungkin mendapat apa yang ana nak jika ana berdiskusi dengan Ustaz. tapi, mampukah segalanya selesai dalam tempoh yang amat singkat ni? It's not worth it. Ana tak sanggup menghukum sahabat sendiri. Mereka tak bersalah sebab mereka tak tahu.Ana yang bersalah sebab ana tak kuat untuk menjelaskan segalanya. Ana sendiri yang gagal mendapat kepercayaan amir." katanya tersekat-sekat menahan sedu."and i'm not strong enough to face those. Ana redho apa yang berlaku. Just let me move on with my plan"

" Look, dear. Is not gonna work, if it is about your love. Stay focuse on Allah, dear. It's about Allah. The batlle is about Allah. For Allah, only. Clear up your mind. Dont put your value on the things you can't handle.." Syaira melembutkan suaranya.

" That is the dot."

"dot what?"

" Ana dah fikirkannya. Ana takkan menyertai mereka di sini lagi, selamanya. Ana akan teruskan perjuangan ana di tanah air ana, tempat ana sendiri"Khairunnisa mengangkat wajahnya.

Syaira tersenyum. "That's it. Tapi, enti kena ingat, suatu hari bila enti dah tamat belajar di sini, mungkin enti perlu bergabung tenaga dengan mereka di luar sana. Kebersamaan bukan segalanya. Segalanya persepsi yang ada pada mereka enti perlu terima dengan lapang dada, biarkan kerana mereka tidak tahu."

"Usah bicara lagi soal persepsi. It's about the battle. As long as kita semua di bawah satu jemaah yang pasti, kita akan teruskan kerja-kerja ni.." Senyuman Kahirunnisa menguntum buat sahabat sejatinya.

" And here I am, berikrar untuk bersama enti di jalan ini, uhibbuki fillah ya ukhti" syaira memujuk.

" Thanks Sya. Ya Allah.. berikan kami kekuatan menahan fitnah dunia ini." Khairunnisa memulakan rintihannya.

________________________________________________bersambung

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)