Wednesday, September 9, 2009

Mujahidah di mata kakakmu.


" Wa maa tadri nafsum bi ayyi ardin tamut.. innallahu alimun khabir".. aku menghabiskan ayat terakhir hafazanku dari surah luqman.

Kuangkat kepalaku melihat reaksi Atieqah,housemateku yang sedari tadi tekun mendengar hafazanku.

"Macammana?" tanyaku mahukan respon pentasmiqku.

"Hm..akak kene jelaskan sebutan makhraj huruf. Tajwid ok dah, tapi laju sangat. Tak sempat nak dengar beza kalimat tu.."jelas Atieqah.

"hehe..."aku tersengih. " OK, mai nak dengar Atieqah baca pulak.

" Ish..taknaklah, nanti-nanti la bila saya dah bersedia". jawabnya.

Aku senyum sahaja... Aku bangun dari posisiku di dalam Balai Islam menuju ke satu sudut yang agak jauh dari muslimin. Aku duduk di hujung dekat tirai pembahagi antara muslimin dan muslimat.

"ha..baru selesa.." cetus hatiku.

Ku buka al-qur'an tafsirku dan mula mengulang-ulang bacaan Surah Maryam. Sudah menjadi rutin pelajar2 opsyen pendidikan Islam 2 menghabiskan masa di Balai Islam Al-Muttaqin. Sebab terbesarnya ialah kerana bilik kuliah sebenar mereka dipenuhi oleh pelajar2 Opsyen lain sejak ketiadaan mereka di IPG kerana berpraktikum di sekolah-sekolah luar.

Se'pulangnya mereka ke IPG, mereka terpaksa beralah kepada pelajar-pelajar lain yang telah ''cop tempat'. Tak apalah..biar ia jadi adab. lagipun Balai Islam Al-Muttaqin kan ada..lengkap dengan kemudahan LCD projektor dan sebagainya, apa salahnya belajar diruang itu walaupun ia adalah surau utama di IPG ini. Malah, lebih barakahnya membuat majlis ilmu di ruang manusia beribadah.

Pada aku, hikmahnya besar. Situasi ini lebih afdhal walaupun rakan-rakan muslimat mengaduh sakit-sakit badan kerana terpaksa duduk bertimpuh di atas lantai dalam tempoh yang lama. Tak apalah.. sebenarnya aku suka waqi' begini, seolah-olah berada pada zaman ilmuwan2 Islam terdahulu!

Semasa ralit mengulang-ulang bacaan, seorang sahabat yang ku panggil Ida menghampiriku. Duduknya sopan perlahan-lahan. Terus disandarkan bahunya ke bahuku.

" Akak, kenapa hafaz surah Maryam...kan ustaz suruh hafaz surah Nuh, surah Jin..., akak dah hafal ke..." tanyanya dengan nada manja ala merajuk. Mungkin kerana menyangkakan aku sudah menghafaz surah-surah dalam silibus madah Al-Qur'an tersebut tanpa menunggunya.

" eh..tak..belum lagi.. Tak sentuh apa-apa pun lagi surah Jin ke, surah Nuh ke.." aku tersenyum menjawab.

" Tipu.. dah tu kenapa akak hafaz surah Maryam?" Ida mahu penjelasan.

" Ida ida....pantang betul... takdelah...akak cuma nak biasakan dengan surah ni.em... Ida ingat tak akak pernah pesan dalam usrah lama dulu tentang 3 surah penting?"

Ida memuncungkan mulut.. "Hm.. tak ingat" surah apa akak? Kenapa penting?"

"ooo..tak ingat, nak kene ni.. Surah Luqman, Maryam dan Yusuf. Penting untuk dihafaz pada usia kita sekarang, sempena bakal-bakal pendidik, malah bakal-bakal ibu satu hari nanti"
aku menjawab, melihat reaksi Ida.

"Ha.. akak ni suka pikir jauh-jauh sangat. Lambat lagi la... Takpelah, akak hafazlah.Ida nanti takpe. Ikut akak lah, tapi yang pasti, bagitau Ida kalau nak stat hafaz surah Jin tau. Dah,Ida nak gi toilet ni" Ida menjawab ringkas. Lalu bangun menuju ke tirai sebelah tandas muslimat.

" Ok".. aku senuym membiarkan Ida pergi. Pergi dengan persepsi-persepsinya. Tak apalah..Dia masih muda.

Aku meneruskan bacaanku. sejam kemudian, mataku sudah berat, tekak terasa terlalu kering.
aku bangun menuju ke bahagian muslimat di sebalik tabir dengan niat untuk melelapkan mata sebentar. Di hujung tiang bulat, aku melihat Ida duduk berteleku memegang tafsir Al-Qur'an.Mungkin menghafaz surah Jin.Aku mendekatinya.

" Ida, akak nak lelap jap. Nanti ustaz datang Ida kejutkan akak ye"Aku berpesan kepadanya.

" Nak tidur ke. Meh tidur sini" Ida memandangku sambil menepuk-nepuk ribanya.Ida bersunggung-sungguh mengajakku tidur berbantalkan ribanya.

Aku tersenyum.

Aku mengesot ke arahnya lalu merebahkan kepalaku di ribanya. Telingaku ralit mendengar bacaan ayat-ayat Al Jin yang dibacanya sambil berfikir...

Mereka insan manja, perlu dididik dengan sabar dan penuh kasih sayang.. Maafkan akak atas teguran-teguran yang kasar. Akak hanya sayangkan antunna.. Dan akak harap suatu hari nanti, antunna akan faham ideologi mujahidah yang akak ingin lihat pada setiap diri antunna..

Dan aku pejamkan mataku, di ribaan 'adik' yang kusayang. Sayang kerana Allah.

2 comments:

  1. Salam....

    Saya ingat lagi...
    Pernah satu hari dalam hidup saya...
    Ex-rumet saya...
    Mengajak saya...
    Menghafaz Surah Maryam bersama-sama...
    Katanya...
    Banyak kelebihannya untuk bakal isteri dan bakal ibu...
    katanya lagi...
    Hafazlah dari sekarang...
    agar bibir kita sentiasa dibasahi Surah Maryam...
    Terima Kasih Sahabatku... Ex-Rumetku...

    ReplyDelete

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)