Friday, March 9, 2012

Tarbiyyah di Rumah 3: Sebaik-baik Perhiasan

Cadangan Situasi
Semasa berkebun atau bila-bila masa yang dirasakan sesuai.

Alatan
Pokok bunga plastik.
Pokok bunga hidup

Cara-cara
1. Bawa anak-anak mendekati sebuah palsu yang terdapat pokok bunga  plastik yang berwarna warni dan cantik.
2. Minta anak-anak memetik sekuntum bunga hidup yang ditanam di luar rumah.
3. Letakkan bunga hidup di sisi pokok bunga plastik.

Tanyakan soalan-soalan berikut dan buat perbandingan dari sudut fizikal bunga-bungaan tersebut 
1. Pokok bunga manakah yang lebih  cantik? 
2. Pokok bunga manakah yang berbau wangi atau mempunyai madu (jika wangi/ mempunyai madu)?
Ulasan
Pokok bunga plastik   : Kecantikan yang membinasakan
Pokok bunga hidup     : Kecantikan hakiki (akhlak)

Jika anak-anak anda menjawab bahawa pokok bunga plastik itu lebih cantik dan berwarna-warni, nyatakan kepadanya bahawa kecantikan pokok bunga plastik itu bukanlah kecantikan sebenar. Kecantikan sebenar ialah seperti pokok bunga hidup.

Pokok bunga plastik diibaratkan seperti para perempuan-perempuan yang suka bersolek dan mendedahkan aurat mereka seperti artis-artis.

Pokok bunga hidup diibaratkan seperti wanita-wanita yang soleh yang tidak berhias secara berlebih-lebihan . Mereka menjaga akhlak walau dimana mereka berada. Merekalah seperti pokok-pokok bunga hidup yang wangi yang menjadi penyejuk mata dan hati.

Jadi, pesanlah kepada anak-anak anda supaya sentiasa mencontohi wanita-wanita solehah ibarat pokok bunga hidup yang wangi dan indah sebagai sebaik-baik perhiasan dunia.
Selamat  mencuba!


© Tabaji Kozu Education, Inc. All Rights Reserved.

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)