Sunday, March 11, 2012

Tarbiyyah di Rumah 6: Rama-rama dan cita-cita.

Cadangan Situasi:
 Semasa bersiar-siar di taman atau tempat-tempat yang sesuai.
 Alatan:
Gambar ulat beluncas
Gambar rama-rama
(boleh menunjukkan ulat beluncas dan rama-rama hidup sekiranya terdapat di kawasan rumah anda)


Cara-cara:
1.     Tunjukkan kepada anak-anak anda seekor ulat beluncas/gambar.
2.     Tanyakan kepadanya serangga apakah itu.
3.     Tanyakan kepadanya adakah dia menyukai ulat.
4.     Tanyakan pula apakah binatang yang paling cantik.
5.     Perhatikan reaksinya ketika melihat ulat. (kebanyakan kanak-kanak geli dengan ulat)
6.     Jelaskan kepada anak anda bahawa ulat yang menggelikan dan hodoh itu akan bertukar menjadi rama-rama yang sangat cantik.
7.     Tanyakan  binatang apakah yang akan berubah bentuk fizikalnya apabila sudah dewasa.
(contoh: berudu-katak)
Ulasan:
Ajaklah anak anda berbincang tentang perubahan-perubahan yang dialami oleh serangga dan binatang yang telah difikirkan.  Simpulkan bahawa setiap kehidupan akan mengalami perubahan. Yang kecil akan jadi besar. Yang buruk boleh menjadi cantik, yang miskin boleh menjadi kaya dan sebagainya. Tetapi yang paling penting ialah perlu ada cita-cita. Katakan kepadanya bahawa cita-cita itu penting untuk berubah dan maju dalam kehidupan.
Kemudian, anda bolehlah mengajak anak berbincang tentang cita-citanya apabila sudah dewasa nanti. Setelah itu, ajaklah anak anda memikirkan perubahan apakah yang perlu dilakukan untuk mencapai cita-cita tersebut. Pesanlah kepada anak anda bahawa cita –cita yang paling murni ialah bukan sekadar  menjadi orang yang hebat di dunia, tetapi perlu menjadi orang yang hebat di akhirat juga.Selamat mencuba!
© Tabaji Kozu Education, Inc. All Rights Reserved.

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)