Sunday, March 11, 2012

Tarbiyyah di Rumah 8: Masam Manis Kehidupan.





Cadangan situasi:
Sewaktu minum atau makan.

Alatan:
Air bancuhan gula.
Air bancuhan gula +perahan limau nipis.

Cara-cara.
1.  Labelkan  gelas yang berisi air bancuhan gula sebagai gelas A dan gelas yang berisi air limau sebagai gelas B.
2. Rahsiakan air apakah yang terkandung di dalam gelas tersebut.
3.  Minta anak anda rasa air dari gelas A. Tanya adakah air itu sedap. Tanyalah samada air itu sedap atau lebih sedap.
4.  Kemudian minta anak anda rasa air dari gelas B.
5. Nyatakan bahawa air dalam gelas B telah dimasukkan sedikit perahan limau yang masam. Minta dia merasakan sedikit perahan limau jika perlu.

Ulasan:
Air gula: perkara-perkara keseronokan dalam kehidupan
Perahan limau: perkara-perka yang menjadi cabaran dalam kehidupan.

Anak-anak akan menyukai air gula kerana manis. Namun,air gula bersama perahan limau itu adalah lebih sedap. Ketika anak anda merasakan perahan limau sahaja, ia tidak akan menyukainya kerana masam. Terangkan bahwa air gula itulah perkara-perkara yang menyeronokkan sedangkan air perahan limau itu ialah perkara-perkara yang susah dalam kehidupan.

Simpulkan kepadanya bahawa kehidupan ini tidak seronok sekiaranya tidak ada cabaran atau sedikit kesusahan. Ia penting untuk mengajar manusia untuk menjadi orang yang berguna.

Tanyakan kepada anak-anak anda apakah kesusahan yang pernah dialaminya. Sebagai contoh, anak anda mungkin pernah dimarahi oleh anda tetapi itu semua perlu supaya dia matang. Jika tidak pernah dimarahi dan sentiasa berada dalam keseronokan, dia akan lupa. Itulah pentingnya sedikit kesusahan kerana ia member pengajaran yang baik.
Selamat mencuba!


© Tabaji Kozu Education, Inc. All Rights Reserved.

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)