Sunday, March 11, 2012

Tarbiyyah di rumah 5: Kerusi dan Tukang Kayu


Cadangan situasi:
Semasa berehat di sekitar dapur atau di meja makan.
Alatan:
Kerusi kayu

Cara-Cara:
1.     Dapatkan sebuah kerusi kayu.
2.  Biarkan anak anda duduk dan merasakan permukaan kerusi tersebut.
3.  Tanyakan kepada anak anda tentang beberapa soalan seperti berikut:
- bagaimanakah kerusi itu boleh berada di rumah anda? (emak/bapa belikan)
- dimanakah kerusi ini boleh didapati? (kedai)
- siapakah yang mencipta kerusi ini? (tukang kayu)
- dari apakah kerusi ini dijadikan? (kayu)
- jika benar ia diperbuat dari kayu, dari manakah asalnya   kayu itu?(dari pokok)
- jika benar dari pokok, siapa pula yang mencipta pokok itu?- (ALLAH)

Ulasan:
Anda boleh membuat kesimpulan kepada anak-anak anda bahawa setiap benda yang terhasil di atas  dunia ini ada penciptanya. Ia tidak akan terjadi dengan sendirinya. Ajak anak anda berimiginasi mungkinkah sebatang pokok boleh menumbangkan dirinya dengan sendirinya, kemudian batang-batang pokok itu terpotong dan berproses dengan sendirinya  menjadi sebuah kerusi sepertimana di yang berada di hadapannya.  


Jelaskan kepada anak anda sekiranya manusia menyaksikan perkara itu terjadi di hadapan mata mereka, mereka akan jadi gila. Akal mereka tidak akan dapat menerima bahawa sesuatu itu boleh terjadi tanpa penciptanya. Pastilah yang mencipta kerusi tersebut adalah penciptanya, iaitu tukang kayu.


Begitulah juga manusia, penciptanya dirinya ialah Allah. Pesanlah kepada anak anda bahawa yang menjadikan dia lahir ke dunia bukanlah anda kerana kanak-kanak akan menganggap ibunyalah yang menjadikan dia. Katakan kepadanya, yang mahukan dia lahir ke dunia adalah Tuhan dia, Allah. Maka, bermula detik itu, ajarlah anak anda untuk sentiasa mengingati pencipta dirinya.
Selamat Mencuba!


© Tabaji Kozu Education, Inc. All Rights Reserved.

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)