Thursday, October 22, 2009

Jalan Dakwah; Antara Keaslian dan Penyelewengan.


Bahawa serendah-rendah peringkat pelaksaan ukhwah itu ialah saling berlapang dada, dan kemuncaknya adalah Itsar...

Perkara pertama yang diutarakan oleh Mustapha Mahsyur dalam buku ini merupakan persoalan matlamat dan sasaran. Matlamat sebenar seseorang muslim itu ialah mengagungkan kalimah 'La ilaha illAllah' dengan berpegang kepada 4 prinsip asas seorang pejuang Islam iaitu Allah tuhan kami, Al-Qur'an pegangan kami, Jihad jalan kami, dan syahid cita-cita kami. Seorang muslim mukmin yang berjuang mestilah bersih hatinya dari penyakit-penyakit hati yang berupaya melemahkan semangat mereka. Kisah tukang-tukang sihir Firuan yang telah setia kepada Islam selepas mereka beriman membuktikan seorang mukmin perlu mempunyai akidah yang benar di samping keyakinan yang mantap dari ilmu yang benar.


Sasaran sebenar jalan dakwah ialah untuk membebaskan watan Ilsami dari sebrang bentuk penjajahan dan menegakkan daulah Islamiyyah . Daulah Islamiyyah adlah lengkap apabila hokum-hukum Islam telah dijalankan secara meyeluruh di sesebuah negara itu. Antara penyelewengan secara individu ialah merasakan cukup dengan pencapaian dakwah yang tidak seberapa dan secara amnya ialah apabila hukum-hukum Ialam itu hanya dilaksanakan pada satu-satunegeri sahaja.


Bab kedua telah menghuraikan masalah penglibatan dalam jemaah. Perkara pertama yang harus dijelaskan pada para duat ialah tentang kefahaman sepertimana yang telah digariskan dalam rukun baiah. Perkara kedua ialah tentang sikap bermudah-mudahan dengan mengurangkan tugas jemaah dan amal jamai'e. Terdapat banyak pertubuhan -pertubuhan Islam yang tidak bersatu terutamanya dari segi methodnya maka seseorang harus memlilih jemaah yang mempunyai prinsip-prinsip berikut iaitu adanya manhaj kerja untuk menegakkan daulah Islamiyyah, kefahaman matlamat, visi dan misi yang jelas.Antara bentuk penyelewengan yang lain ialah terdapatnya puak puak kecil di dalam jemaah. Selain itu, terdapat lebih banyak hubungan peribadi daripada hubungan jemaah juga boleh membantutkan kesatuan dalam berjemaah..Sengaja membangkitkan pertelagahan,membebaskan diri daripada baiah, tidak menunaikan rukun baiah, bangga dengan nama jemaah juga menrupakapenyelewengan yang harus ditangani supaya ia tidak berakar di dalam sesebuah kesatuan.

Seterusnya saya akan menyenaraikan secara point untuk menyesuaikan dengan teksnya yang berfakta dan ringkas supaya lebih mudah difahami.

Penyelewengan kefahaman.

· Menyalahi usul 20. Contoh yang berlaku pada tahanan-tahanan yang disiksa kerana terlalu tersiksa menyebabkan iman mereka tergugat sekaligus menyeleweng dari garis panduan jalan dakwah.

· Mengurangkan nilai sunnah nabawiyyah kerana ingin disesuaikan dengan zaman baru. Sebab untuk mengurangkannya adalah alasan semata-mata.

· Membenarkan masalah juz'iyy daripada masalah kulliyy.

· Berseparuh dalam pegangan agama. Sebagai contoh, seseorang yang hanya menitikberatkan soal soal ibadah tetapi tidak kepada tuntutan jihad.


Penyelewengan Gerak Kerja dan Jalannya.

Mengikut cara parti-parti berpolitik yang terseleweng niatnya.. Kata Mustafa Mahsyur, kita bukannya suara-suara dalam pilihanraya tetapi kia mahukan orang-oarang mahu berikan diri dan harta mereka pada jalan Allah.

Tidak mengutamakan unsur pendidikan.

Kecuaian di dalam penyatuan.

Kecuaian mematuhi masalah syarat berjemaah.

Tidak jelas kefahaman dalam jihad.

Mempunyai semangat kenegerian.

Terpengaruh dengan ideologi manusia yang tidak munasabah untuk berada di jalan dakwah.

Mendedahkan jemaah kepada kongkongan orang luar.

Penyertaan dalam pemerintahan yang tidak menjalankan undang-undang Islam.

Sikap setiakawan yang melanggar prinsip-prinsip jemaah.

Mengenepikan prinsip syura dan nasihat.

Banyak bertengkar dan sedikit bekerja.

Tiada garis panduan perjalanan.

Cenderung kepada masalah tepian.

Menarik diri dari orang Islam.

Antara Kepercayaan dan Keraguan
· Kepercayaan terhadap rukun baiah.
· Lebih baik mendapat fitnah manusia daripada mendapat azab Allah.

Di Sekitar Ujian dan Dugaan

Tidak berputus asa sebelum menghadapi ujian.

Tidak menyingkirkan orang yang tidak sanggup menahan siksaan.

Tidak menjadikan ujian sebagai harapan.

Tidak mengenepikan hikmah di sebalik ujian.

Ujian bukanlah hukuman untuk kesalahan.

Terlalu memikirkan ujian akan melemahkan semangat.

Ujian adalah sunnatullah.
Dalil-dalil:
-Peristiwa yang berlaku kepada Khabbab Al-A'rat
-Kisah Yasir
-Surah Al Ankabut: 2-3
-Surah Al-Baqarah:214
-Surah Ali Imran: 179
-Al-An'am:34


Hanisah bt Wanasan
7 Disember 2007
2.48 pm

No comments:

Post a Comment

Selamat Datang... Kita Mendidik Kerana Allah

Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani…

Assalamualaikum wa rahmatullahhi wa barakatuhu.

Salam setulus hati buat para sahabat-sahabatku, para muaddib yang bersama-sama mengorak langkah dalam perjuangan. Kita semua adalah muaddib, pembentuk adab. Mengapa ana menekankan konotasi ‘AL-Muaddib di sini berbanding Al-Muallim, atau Al Mursyid? Kerana Al Muaddib ialah insan yang membentuk akhlak, satu konotasi yang membawa maksud terus kepada matlamat akhir (hadaf al a'liyy) bagi tugas seorang pendidik .












Inilah tugas seorang Da’e. Mendidik insan, memanusiakan. (berusaha membentuk manusia yang kembali kepada fitrahnya- tunduk dan patuh kepada RabbNya)
Sahabatku, setiap individu telah tercatat padanya tugas dan amanah masing-masing yang perlu dikemudikan dengan penuh kesabaran saban hari.





Apa tugas seorang manusia?

1) Sebagai hamba
2) Sebagai Khalifah
3) Sebagai Da’e





Sebagai hamba,hak-hak seorang hamba perlu dilakukan. Sebagai Khalifah, kewajipan kita ialah menunaikan amanah sebagai ‘seorang yang mengurus (mengikut kemampuan seorang hamba) dan sebagai da’e, kita mengajak kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran, mengajak manusia tunduk dan patuh pada Allah dengan penuh ketaqwaan.






Dan wahai AL Muaddib, tugas yang tertulis untuk kita adalah berjuang membentuk manusia yang berfungsi sebagai hamba, khalifah dan da’e yang baik. Itulah tugas kita dari satu sudut sebagai mata rantai perjuangan.






Menimba Ilmu, menjaga akhlak, menyalurkan ilmu, membentuk dan mendidik akhlak diri dan mad’u (anak-anak, khususnya kepada Muaddib yang akan berjuang di bidang pendidikan) bukanlah suatu usaha yang mudah.






Kesabaran, Istiqamah, kemahuan dan Azam, serta kesedaran tanggungjawab menjalankan amanah ini perlu dipastikan sentiasa segar buat jiwa, sesegar cinta kita pada perjuangan, jihad.. Ya, dalam konteks yang sama, jihad kita ialah untuk memanusiakan manusia.,Memastikan anak-anak ini mendapat tarbiyyah di peringkat awal supaya laluan mereka untuk menjadi jundiy yang berdiri teguh di saff tenteraNya menjadi mudah, ..InsyaAllah, Walau apapun, hanya Allah yang layak memudahkan segala urusan hambanya, milik Allahlah bagi setiap jiwa, ruh, jasad, niat dan usaha kita.







Wahai sahabat-sahabatku, diri yang penuh dhaif ini menyeru kita bersatu tega mempertahankan manhaj pendidikan yang benar, kaedah pendidikan asli yang diajarkan Rasullullah, menapis segala bentuk doktrin pendidikan orientalis, yahudi atau nasrani yang telah lama cuba mengucar-kacirkan sistem hidup dan pemikiran kita.




Sama-samalah kita berusaha menjernihkan anak-anak yang akan kita didik ini dengan kefahaman Islam yang sejati.






InsyaAllah… ikhlaskan niat tugas mendidik ini untuk Allah semata, pasakkan keyakinan bahawa kemenangan itu telah disediakan, yakin dengan janji-janjinya , suburkan kesabaran dalam menghadapi mehnah…




“Dari Sahabat Annas bin Malik r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda, bahawa Allah Azza Wa Jalla berfirman:
Orang yang berjuang di jalan Allah, dia menjadi tanggunganku, jika aku memegangnya (mengambil nyawanya) aku wariskan syurga kepadanya. Dan jika aku mengembalikannya ( tidak mati dalam perjuangan), aku kembalikan dia dengan pahala atau ‘harta rampasan’(hasil)… “


( Hadith Sahih)